Skip to content

STOP de afbraak van het openbaar vervoer: geen besparingen bij De Lijn maar investeringen.

vrijdag 30 maart 2012

Door de besparingen bij De Lijn zullen er vanaf 1 september 1000 bussen per dag minder van en naar de stad rijden.  Buslijnen 9, 14, 28, 38 en 123 worden afgeschaft en een aantal buslijnen worden beperkt tot de rand van de stad, nl. Merksem Keizershoek en Berchem Station.  Om dit op te vangen wordt het tramnetwerk hervormd. 

Volgens De Lijn heeft iedere reiziger een alternatief.  Dit klopt, maar dan wel een slecht alternatief dat zorgt voor een langere reistijd en minder comfort door volle trams en bussen.

Wij verzetten ons dan ook tegen deze plannen.  Op welke manier je het ook bekijkt, er valt een pak capaciteit weg bij het openbaar vervoer in de stad wat zich enerzijds zal uiten in een overbezetting van de voertuigen en anderzijds in meer auto’s in de stad.  Het stadsbestuur is al langer vragende partij voor minder bussen in de stad.  Als we de situatie in Antwerpen vandaag bekijken is dit de wereld op zijn kop.  Het lijkt er sterk op dat het stadsbestuur wil dat openbaar vervoer plaats ruimt voor auto’s in het stadscentrum.  Om Antwerpen leefbaar te houden, zal echter het omgekeerde moeten gebeuren.  Vandaag kan, wie geld genoeg heeft, tot in het stadscentrum rijden met de wagen om zich in bijvoorbeeld één van de 11 grote (en dure) betaalparkings in de stationsbuurt te parkeren.  Wie het minder breed heeft, zal tevreden moeten zijn met een lange bus- en/of tramrit met de nodige vertraging en overstap(pen) als gevolg.

Vooral Merksem-Noord en in mindere mate Berchem worden hard geraakt.  In Merksem zullen de lijnen 28 en 123 verdwijnen, wat maakt dat er geen rechtstreekse verbinding met het Jan Palfijnziekenhuis meer zal zijn.  Ook in Berchem zullen er een deel van de reizigers minder vlot in het stadscentrum geraken, door de afschaffing van lijn 9 en 14, waarbij de buurt tussen de posthofbrug en fruithoflaan en oa de diksmuidelaan minder mogelijkheden zullen krijgen.  Er worden dan wel alternatieven voorzien, door streeklijnen te hervormen.  Maar voor het geval van Berchem zullen de reizigers nog tot Berchem station geraken om daar over te stappen, wat zal zorgen voor een pak tijdsverlies.  Ook in Merksem zal er een compensatie voorzien worden door de lijnen 640 en 650 (tot Luchtbal) deels langs de reisweg van 28 en 123 te laten rijden.  Nochtans zijn dit enorm drukke lijnen, waarbij de kans groot is dat ze niet enkel vertraging hebben maar ook nog een vol gaan zitten vooraleer ze in Merksem aankomen.  Maar zowat alle reizigers zullen rechtstreeks of onrechtstreeks geraakt worden door deze besparingsronde, al is het maar doordat voor velen een zitplaats op bus of tram een luxegoed zal worden.

Enkel grote investeringen in het openbaar vervoer en infrastructuur, kunnen ervoor zorgen dat de verkeersknoop in Antwerpen aangepakt kan worden.  Wij zijn niet principieel gekant tegen het overstapmodel waarop De Lijn en de Stad nu overstapt, maar dit moet dan wel een win-winsituatie zijn waarbij de reiziger niet moet inboeten aan comfort of reistijd.  Iets wat helemaal niet wordt gerealiseerd door deze besparingsronde, waarbij de capaciteit drastisch wordt verlaagd en het pré-metronetwerk, dat al quasi verzadigd is, nog extra te belasten met een extra tram.

De kans is groot dat door deze besparingen het aantal reizigers op termijn zal dalen, wat een negatieve spiraal inzet.  Daarnaast heeft de Vlaamse regering ook nog eens beslist dat de kostendekkingsgraad bij De Lijn omhoog moet, wat betekent dat vanaf volgend jaar de prijzen wel eens serieus kunnen gaan stijgen.  Nochtans is zo goed als iedereen, ook de politici, het erover eens dat openbaar vervoer moet worden gestimuleerd.  Antwerpen staat dagelijks uren in de file en de gezondheid van de Antwerpenaar wordt aangetast.  Het is dan ook onaanvaardbaar dat er bespaard wordt op openbaar vervoer in de stad.  Enkel massale investeringen in het openbaar vervoer zijn een weg vooruit, daarom ondersteunen wij dan ook de petitie van de 3 vakbonden bij De Lijn tegen deze besparingsronde!

Advertenties
2 reacties leave one →
  1. Chris Vanderhaegen permalink
    donderdag 5 april 2012 09:16

    Wat met oudere mensen? Zij kunnen niet heel ver meer lopen naar een volgende halte, moeten al eens meer naar het ziekenhuis (Palfijn), kunnnen niet meer vlotjes op en af tram en bus dus hoe meer overstappen voor hen hoe moeilijker. Moeten de oudjes dan vanaf nu thuisblijven?
    Mijn ouders verhuisden net speciaal naar een appartement aan een bushalte (123, en dichtbij 28) om mobiel te blijven. Net die buslijn wordt nu afgeschaft!!!?? Openbaar vervoer promoten???

  2. Brian O permalink
    zaterdag 16 juni 2012 15:45

    motherfuckers, 123 moet blijven, laat dan lijn 640 of 650 door luchtbal rijden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: