Skip to content

Antwerpse parkeerproblemen zijn het gevolg van een slecht mobiliteitsplan.

woensdag 25 april 2012

60% van de Antwerpenaars ondervindt problemen met parkeren (DS 24/04). Dit is geen verrassing…  Indien, volgens Patrick Janssens, parkeren één van de grootste problemen van de stad is waarom heeft men dit dan niet eerder, en vooral drastischer, aangepakt? En beseft men niet dat parkeerproblemen niet kunnen opgelost worden zonder een goed mobiliteitsplan?

50000 bewonerskaarten garanderen de inwoners van ‘binnen de singel’ geen parkeerplaats, het geeft hen enkel het recht om gratis om de straat te parkeren. Bewonerskaarten creëren dus geen nieuwe parkeermogelijkheden. Zij zorgen er evenmin voor dat auto’s van niet residentiëlen buiten de stad blijven.  4 buurtparkings zijn uiteraard ook geen oplossing.

Een goed mobiliteitsplan voor Antwerpen zou er voor moeten zorgen dat pendelaars zoveel als mogelijk gebruikmaken van het openbaar vervoer. Daarvoor zijn meer P+R, met voldoende capaciteit, aan de invalswegen van de stad noodzakelijk. Deze P+R moeten aansluiten op een goed netwerk van openbaar vervoer. Helaas zijn beide noodzakelijkheden niet aanwezig…  De P+R op Linkeroever, in Merksem en op Luchtbal zijn hun naam min of meer waardig, alhoewel de laatste tot het bioscoopcomplex van Metropolis behoort en zij allen over onvoldoende capaciteit beschikken. In vooral oostelijke richting van de stad is een degelijke P+R ver te zoeken. De aansluitingen op het tramnet zijn ondermaats. Voornaamste reden is natuurlijk dat de frequentie van het aanbod van De Lijn te laag is. Een ritje naar het centrum van de stad mag vanuit de rand ook niet langer dan 20 minuten duren. Tot hiertoe kan dit enkel door het pre-metro netwerk gerealiseerd worden.  Men moet het gebruik van het metronetwerk maximaliseren en bovengrondse lijnen nog meer  in afgescheidde beddingen laten rijden. Wil men het gebruik van het openbaar vervoer werkelijk stimuleren dan is een betaalsysteem zoals gekend is in Nederland aangewezen. Men schaft zich een gebruikerskaart aan waarmee men zich bij elke rit, zowel bij instappen als uitstappen, registreert. De betaling gebeurt zoals we dit kennen bij het gebruik van gsm of het succesvolle ‘Velo-project’. Men zou dit Velo-project kunnen combineren met een gebruikerskaart van De Lijn, inclusief het gratis gebruikmaken van tram of bus gedurende een bepaalde periode, b.v. 15 min. In tegenstelling tot dit alles zien we eerder besparingen in het openbaar vervoer.  Afschaffen van buslijnen vanuit de randgemeenten zal zorgen voor overvolle trams en bussen van de resterende lijnen. Een verhoging van de prijzen zal voor nog meer mensen een reden zijn om geen gebruik te maken van bus of tram.

Parkeerplaatsen schrappen met de hoop dat de moegetergde stedeling afziet van de aanschaf van een wagen is geen oplossing. Buurtparkings exclusief voor de bewoners van een bepaalde wijk of buurt zijn dit wel. Wordt bij de heraanleg van straten de mogelijkheid onderzocht om een buurtparking te maken? Het beeld van de lange rijen geparkeerde wagens moet, zeker in woonwijken, uit de straat verdwijnen. Goed beveiligde buurtparkings verdwijnen liefst zoveel mogelijk onder de grond zodat er bovengronds plaats is voor groene sociale ruimte. Stadswijken en buurten ingericht voor en met rechtstreekse inspraak van de bewoners.

De problematiek van het parkeren zal, na de verkiezingen, in een ruimere context  moeten bekeken worden. Het tellen van parkeerplaatsen zal ontoereikend zijn.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: