Skip to content

Olympische spelen: wat primeert? sport of commercie?

vrijdag 27 juli 2012

ImageVanaf vandaag vinden in Londen, onder de Olympische vlam, ‘s werelds beste amateursporters elkaar in diverse disciplines. Zij zullen in een vriendschappelijke sfeer van broederlijkheid onderling uitmaken wie de beste is. Op het einde wacht de winnaar een medaille, maar voor iedere deelnemer is er de eer te kunnen deelnemen. Want immers “deelnemen is belangrijker dan winnen” en tenslotte is het ter promotie van de sport. Ook al was dit ooit de oorspronkelijke geest van de Olympische spelen zoals De Coubertin het voor ogen had,  vandaag is de realiteit heel anders. Van broederlijkheid en amateursport is geen sprake meer.

In de meeste disciplines komen beroepssporters aan de start die meestal nog niet weinig verdienen ook, aan de start. Zo kan Tom Boonen rekenen op 1 miljoen per jaar. Waar is de tijd (1912) dat Jim Thorpe zijn medailles moest inleveren omdat bleek dat hij ooit eens geld had ontvangen bij een honkbalwedstrijd. Amateurs zal je in Londen ver moeten zoeken en voor het plezier doet niemand het nog. Iedere deelnemer heeft jaren van harde training achter de rug. De meesten worden al van kinds af geconfronteerd met competitie en prestatiedruk. De verwachtingen zijn hoog, soms onmenselijk. Een doorgedreven medische begeleiding is vanzelfsprekend en meer en meer ‘atleten’ grijpen naar doping als ultiem middel om Olympische roem te bereiken. De spelen zijn allang geen promotie meer voor ‘gezonde amateur sport’ maar een schouwspel van bovennatuurlijke prestaties waar een vrijetijdssporter van ontmoedigd geraakt.

Meer aandacht dan de atleten krijgen de sponsors. De hoofdsponsors Coca-Cola en Mac Donald promoten allesbehalve een gezonde levensstijl, deze laatste sponsor spendeert hiervoor 200 miljoen dollar. Bepaalde  sponsors zien er ook geen graten in om arbeidsrechten aan hun laars te lappen. Zo worden de outfits van officiële sponsor Adidas in Indonesië gemaakt door kinderen die onderbetaald worden en 65 uur per week moeten werken. Zelf hoopt Adidas 100 miljoen pond te verdienen aan deze spelen in Londen. Londen verwacht duizenden toeristen, dus verwacht de stad ook meer inkomsten. Iets wat positief zou moeten zijn voor de gewone Londenaar, want het leven wordt er niet goedkoper op.
Helaas, nog nooit hebben Olympische Spelen de levensomstandigheden van minderbegoeden van de organiserende stad verbeterd. Integendeel, meestal zijn het die wijken die afgesloten worden voor toeristen. De kleine zelfstandige mag op geen enkele wijze de rechten van de sponsors schenden, de huurprijzen van woningen schieten omhoog,…
Buiten spektakelwaarde hebben de Olympische Spelen geen waarde meer. Nochtans kan het anders. Alhoewel ook de paralympische spelen onderhevig zijn aan de commercie hebben deze nog iets van het originele gedachtegoed behouden. Ook bij ons zijn er nog initiatieven die sport als gezonde vrijetijdsbesteding promoten. Maar ook bij ons zien we de aandacht van het beleid verschuiven naar topsport. Er wordt te weinig geïnvesteerd in nieuwe sportmogelijkheden op openbare plaatsen die voor iedereen toegankelijk zijn. Iedere gemeente wil wel kost wat kost zoveel mogelijk sportmanifestaties en toernooien organiseren op haar grondgebied. Prestige is hierin belangrijker dan de gezondheid van inwoners uit volkse buurten, waarvan gedacht wordt dat zij, omwille van hun economische en sociale situatie, minder belang hechten aan een gezonde levensstijl.
Met Rood! willen we een sportbeleid dat in de eerste plaats tegemoet komt aan de behoefte van het gewone, minder kapitaalkrachtige, volk. Een beleid dat onafhankelijk is van sponsoring. Een beleid dat meer aandacht heeft voor niet competitieve sporten. Wij steunen met Rood! dan ook ten volle de sensibiliseringsactie van Occupy Antwerp nu zaterdagmiddag om de Groenplaats in Antwerpen.
Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: