Skip to content

Sint-Annabos definitief gered.

donderdag 6 september 2012

Grootste deel milieuvergunningen Oosterweelverbinding binnenkort niet meer geldig

Op het lijsttrekkersdebat mobiliteit  georganiseerd door Ademloos en Straten-Generaal had Ivo Janssen, lijsttrekker van Rood! goed nieuws te melden. Het grootste deel van de milieuvergunningen die werden aangevraagd voor het uitvoeren van de Oosterweelverbinding zullen binnenkort hun geldigheid verliezen. Een hele reeks van die vergunningen werd verleend op datum van 19 november 2009. De Vlaamse milieuwetgeving VLAREM bepaalt dat milieuvergunningen hun rechtsgeldigheid verliezen wanneer zij gedurende drie jaar niet worden gebruikt.

Concreet betekent dit dat volgende milieuvergunningen hun geldigheid zullen verliezen op 19 november 2012:

Werfzone 1: ’t Zand Linkeroever

Werfzone 3: tussen Blokkersdijk en Blancefloerlaan

Werfzone 4: cut & cover Linkeroever

Werfzone 10: Tjalkstraat

Werfzone 11: Ijzerlaan

Werfzone 13: Groenendaallaan

Voor werfzone 5 (rooien Sint-Annabos en omvorming tot een baggerstort) werd nooit uitspraak gedaan over de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning van Noriant op 5 juli 2010. Dit komt neer op een ‘stilzwijgende weigering’ waardoor ook de milieuvergunning vervalt van rechtswege. Hetzelfde geldt voor werfzone 14 (parking Sportpaleis aan de Ten Eekhovelei te Deurne).

Mocht er dus toch nog terug geopteerd worden voor de aanleg van het Oosterweeltracé in tunnelvorm (het beruchte dubbelbesluit) dan zullen bijna alle werfvergunningen opnieuw moeten worden aangevraagd. Dit opent de mogelijkheid voor de actiegroepen om opnieuw in beroep te gaan, en ditmaal met nog meer kennis van zaken dan voordien. Het doorduwen van grote infrastructuurwerken die geen solide draagvlak hebben bij de bevolking leidt tot slopende proceduregevechten. Op zich een reden temeer om niet te opteren voor het fel betwiste Oosterweeltracé dat het doorgaand verkeer zou betonneren in het centrum van de stad.

Het Sint-Annabos tenslotte lijkt definitief gered te zijn: Een vergunning aanvragen voor een dergelijke uitgebreide ontwateringslagune voor baggerspecie behoort ondertussen al lang niet meer tot de best beschikbare technieken die voorhanden zijn. Een hernieuwde vergunningsaanvraag voor het rooien van het Sint-Annabos zou juridisch dan ook zeer gemakkelijk onderuit gehaald kunnen worden.

Dankzij de inzet van de actiegroepen en van Rood! lijkt het Sint-Annabos dan ook definitief gered.

Advertenties
3 reacties leave one →
  1. vrijdag 7 september 2012 08:27

    Blijf de coalitiehaaien in de gaten houden!

  2. tim permalink
    vrijdag 7 september 2012 15:31

    goed nieuws!

  3. Bono permalink
    vrijdag 7 september 2012 17:37

    Allemaal goed en wel. Maar wat doe je met die mobiliteit die nu al volledig vast zit? Antwerpenaren willen geen bruggen maar zij laten wel massa’s kantoren, bedrijven, haven,… tot in en rond hun stad. En dan klagen zij ove rhet verkeer dat daar en door moet zijn. Volgens mij hebben een aantal mensen dik verdient aan heel die heiza, vooral diegenen die de plannen hiervoor hebben moeten uitwerken. Vul de namen maar zelf in.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: