Skip to content

Staking goederenmachinisten levert resultaat op

donderdag 27 september 2012

Maandag en dinsdag legden de goederenmachinisten van onder meer Antwerpen Noord het werk neer. Er wordt ondertussen al twee jaar onderhandeld over het statuut van het personeel. De liberalisering van het goederenverkeer per spoor betekent dat met Logistics een privaat filiaal wordt opgezet waarbij het de bedoeling is om ook contractueel personeel in te zetten. Ook de overheidsdotatie voor dit goederenverkeer valt weg. Het resultaat is een bijzonder onzekere situatie voor het personeel maar ook voor de toekomst van het goederenverkeer per spoor op zich.

Wat als straks enkel nog winstgevende transporten over het spoor gebeuren en de samengestelde treinen (met containers van verschillende bedrijven) allemaal naar het wegtransport worden verbannen? Dat zou niet alleen rampzalig zijn voor het huidige personeel van het goederenverkeer, maar ook catastrofaal voor de mobiliteit in en rond Antwerpen. Hoeveel extra vrachtwagens kan de Ring aan vooraleer we met z’n allen constant in de file staan?

De staking van de goederenmachinisten werd goed opgevolgd. Er is de afgelopen maanden grotendeels van onderuit aan een krachtsverhouding gebouwd. Er werden contacten gelegd over taal- en vakbondsgrenzen heen, er was een nationale vergadering van machinisten met een 100-tal aanwezigen,… En de acties van de goederenmachinisten werden ook open getrokken naar het personeel van de rangeeractiviteiten (B-FS, Freight Service).

De onzekerheid over de toekomst van het goederenverkeer en over de arbeidsvoorwaarden zorgden voor een enorm ongenoegen. Een aantal machinisten werkt al op contractuele basis, anderen zijn ‘ter beschikking gesteld’ en nog anderen bleven weigeren om voor Logistics te tekenen. Wie dat wel deed, moet inleveren: ofwel 20 dagen extra werken ofwel loonverlies.

Bovendien is het niet zeker of Logistics lang zal stand houden. Het feit dat goederenverkeer per spoor niet langer als openbare dienst wordt beschouwd en dus geen dotatie meer krijgt (een gevolg van de liberalisering), draagt in grote mate bij tot de schuldenberg en zorgt ervoor dat het bedrijf nu al virtueel failliet is. Willen de politieke verantwoordelijken een faillissement uitlokken en zo de volledige privatisering doordrukken? En wie zal dan opdraaien voor de toename van het goederentransport over de weg? Misschien kan  de NMBS een postbusbedrijf in Oost-Europa openen om truckchauffeurs aan hongerlonen in te zetten?

Na eerdere acties van de goederenmachinisten werden beperkte toegevingen gedaan. Die volstonden niet en dus werd maandag en dinsdag opnieuw actie gevoerd. Volgens de directie en de woordvoerster van Logistics gebeurde dat door “circa 24 machinisten”, deze versie werd klakkeloos overgenomen door de media. Moest dat effectief het geval geweest zijn, dan zou de haven niet plat gelegen hebben. En dan zou de directie uiteindelijk niet toegegeven hebben op enkele belangrijke punten. Er was een deelname aan de staking van op maandag 77% van het personeel in Antwerpen Noord en op dinsdag liep dat op tot 80%.

Op dinsdag werd een onderhandelingsbasis overeengekomen met daarin een moratorium op verdere contractuele aanwervingen en ter beschikking stellen van personeel aan Logistics, het behoud van het statutair karakter van al wie dat nu heeft en dit tot aan het bereiken van de pensioenleeftijd en een verdeelsleutel tussen de depots om iedereen aan het werk te houden. De statutaire tewerkstelling vormt spijtig genoeg een uitdoofscenario, maar het vormt wel een belangrijke stap vooruit in vergelijking met vorige voorstellen. Het volledige behoud van statutaire tewerkstelling voor iedereen kon twee jaar geleden afgedwongen worden, maar spijtig genoeg tekende ACV Transcom toen de oprichting van een filiaal van privaat recht en werd deze handtekening niet voldoende betwist door onder meer ACOD Spoor.

Een van de voortrekkers van de acties is Wouter Gysen, tevens kandidaat voor Rood! bij de Antwerpse gemeenteraadsverkiezingen. Hij stelde: “Nu hebben we er nog uitgehaald wat velen voor onmogelijk hielden. Dat was enkel mogelijk omdat er een krachtsverhouding werd uitgebouwd. Die is niet uit de lucht komen vallen, het is een werk van lange adem geweest dat bovendien grotendeels van onderuit is georganiseerd.. We hebben ons niet uit elkaar laten spelen en op basis van een grondige informatiecampagne op de werkvloer aangevuld met vastberadenheid in de acties het vertrouwen gewonnen van een meerderheid van het personeel.”

De directie was ook bang dat de acties van de goederenmachinisten zouden samen komen met de voorziene actie bij de rest van de NMBS-groep op 3 oktober. Die actie is gericht tegen de geplande herstructurering van de NMBS. Kort samengevat komt die herstructurering er op neer dat alle verlieslatende delen en de schulden samen gevoegd worden in één bedrijf (NMBS) en al de rest in een ander. Uiteraard wordt daarbij gevreesd voor een Sabena-scenario met een faillissement en doorstart als privaat bedrijf met minder aanbod en slechtere arbeidsvoorwaarden voor het personeel. Zo’n scenario is nefast voor personeel en voor reizigers.

Het personeel van alle onderdelen van de NMBS en de reizigers kunnen zich beroepen op het voorbeeld van de goederenmachinisten: strijd loont en kan een verdere afbraak minstens voorlopig stoppen. Om dit te bereiken, is er nood aan solidariteit over de grenzen van vakbonden en taal heen. Rood! ondersteunt de acties van 3 oktober en steunt de eis van een geïntegreerd openbaar spoorbedrijf.

“We hebben er uitgehaald wat velen voor onmogelijk hielden. Dat was enkel mogelijk omdat er een krachtsverhouding werd uitgebouwd. Die is niet uit de lucht komen vallen, het is een werk van lange adem geweest dat bovendien grotendeels van onderuit is georganiseerd.. We hebben ons niet uit elkaar laten spelen en op basis van een grondige informatiecampagne op de werkvloer aangevuld met vastberadenheid in de acties het vertrouwen gewonnen van een meerderheid van het personeel.”

Wouter Gysen, spoordelegee en kandidaat voor Rood! bij de gemeenteraadsverkiezingen

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: