Skip to content

De gewone man spreekt: “De komende jaren zullen minstens 20.000 jobs verdwijnen in overheidsdiensten. Waar blijft de algemene verontwaardiging? Het lijkt wel alsof jobverlies bij de overheid minder erg is dan in de privé sector…”

dinsdag 29 oktober 2013

Een jaar geleden verloren 5600 mensen hun werk door de sluiting van Ford Genk. Enkele maanden daarvoor sneuvelden 300 jobs bij Crown Cork. Een jaar eerder betekende de sluiting van Opel Antwerpen een verlies aan tewerkstelling voor 5000 mensen. Deze sluitingen werden bestempeld als ‘een sociaal kerkhof’. De media volgde deze zaken op de voet met dagelijkse rechtstreekse verslaggeving van aan de poorten van de fabriek. Er waren stakingspiketten en solidariteitsacties. Politiekers waren verontwaardigd en beloofden “er alles aan te doen om tewerkstelling te behouden”.  De golf van algemene verontwaardiging die door het land gaat bij iedere sluiting van een onderneming is zeer terecht. We leven tenslotte nog steeds in een maatschappij waarin  ‘een job’ voor velen noodzakelijk is om zeker te zijn van een redelijk inkomen. Niet alleen zorgt een goed inkomen voor een zekere vorm van welstand, het verkleint bovendien de sociale uitsluiting waarvan mensen met een laag inkomen het slachtoffer zijn. We vinden dus met z’n allen – vakbonden, politiekers, media, de ‘gewone burger’ – dat zoveel mogelijk tewerkstelling moet behouden blijven.

Tegen 2018 zullen er 20.000 jobs verloren gaan in overheidsdiensten.

Bij de gemeenten en steden in Vlaanderen moeten 10.000 banen verdwijnen. (In Antwerpen alleen al 1400.) De Vlaamse overheid schrapt 2500 banen en bij de federale administratieve diensten worden, à rato van 1500 per jaar, 7500 jobs ‘niet meer ingevuld’, zoals men placht te zeggen.  Waar is die algemene verontwaardiging bij zo’n jobverlies? Waar is het protest? De media aandacht? De solidariteit van politiekers? Waarom ligt de publieke opinie blijkbaar niet wakker wanneer er in de ambtenarij 20.000 jobs verloren gaan? Er is geen enkele objectieve reden om minder verontwaardigd te zijn en toch….

Blijkbaar is het gemeengoed te stellen dat er teveel ambtenaren zijn in België.

Blijkbaar is het gemeengoed te oordelen dat ambtenaren ‘grijze muizen’ zijn die goed verdienen en weinig presteren.

Blijkbaar is het gemeengoed te denken dat privatisering van overheidsdiensten efficiënter is.

Blijkbaar is het gemeengoed te zeggen dat ambtenaren weinig bijdragen tot de economische welvaart van het land.

Nochtans valt dit alles te weerleggen…

Het is bijna een nationale sport om te sakkeren en te zeuren over de ‘slechte’ dienstverlening van overheidsdiensten. Wachtrijen aan het loket van gemeentelijke diensten, slechte huisvuilophaling, slecht onderhoud van de wegen, te weinig strooizout in de winter, te weinig opvang voor mensen die hulp nodig hebben, te lang wachten op een bouwaanvraag, te weinig openingstijden van zwembaden of sporthallen, te weinig controle op fraude, dossiers die blijven liggen of verloren gaan,… Iedereen heeft wel een reden om misnoegd te zijn op ‘de overheid’ Iedereen wil meer dienstverlening. Een vlottere service en liefst ook ’s avonds en in ’t weekend. Een betere dienstverlening kan men bereiken door efficiënter te werken. Maar waarom gaan we er zo gemakkelijk vanuit dat efficiënter werken in een overheidsdienst synoniem is met ‘schrappen van banen’? Een goede dienstverlening naar de burger staat of valt met een goed menselijk contact van de dienstverlener m.a.w. de ambtenaar. Een goede dienstverlening is geen ‘bandwerk’ maar vraagt empathie van het personeel van de overheidsdiensten. Een goede dienstverlening moet zich gedurig kunnen aanpassen en vernieuwen. Daarom zal besparen in overheidsdiensten door het personeelsbestand te reduceren onvermijdelijk zijn gevolg hebben voor de dienstverlening.

Een populaire maatregel die politici vandaag nemen is privatiseren van de diensten. Men vergeet hierbij dat een private onderneming als prioriteit heeft winst te maken. Een goede dienstverlening is van ondergeschikt belang. Maar veel politici leggen de focus van hun bestuur op de overheidsuitgaven en de begroting i.p.v. op de sociale noden. Zij besturen een overheidsdienst eerder als managers.

Ook diegenen die beweren dat een overheidsdienst eerder een last is voor de economische groei van het land slagen de bal mis. Een goede overheid is immers de motor van onze economie. We zijn met z’n allen erg afhankelijk van goede overheidsdiensten. Iedere dag komen we er mee in contact.

Om al deze redenen verdienen ambtenaren ons respect.

Om al deze redenen moeten we verontwaardigd zijn met het saneren van 20.000 jobs in overheidsdiensten.

En laten we ook niet vergeten dat iedere job die verdwijnt in de overheidssector een tewerkstellingskans minder is.

Een overheid die zijn eigen diensten afbouwt, graaft zijn eigen graf.

Advertenties
One Comment leave one →
  1. william permalink
    donderdag 5 december 2013 13:18

    niet te verstaan men zou beter elke werklozen iets laten doen enzo nuttig maken voor de maatschappij nu doet men het tegengestelde
    als men dat toch nuttig wil besparen hoe komt het dan dat er nog steeds een vlaams waals brusselse regering bestaat en niet enkel een simpel belgische regering dan nog maar te zwijgen van al het geen daaronder waarom word er daar in godnaam niet geschrapt
    als je dan nog eens weet dat deze al een goede job hebben en daar boven nog eens gans hun leven van een fikse vergoeding genieten niet te verwondere dat we bij de corupste landen horen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: