Skip to content

De gewone man spreekt: “Ben ik nog normaal wanneer ik niet bang ben? Of ben ikzelf een gevaar voor de samenleving?”

maandag 6 januari 2014

Bij familiefeestjes, gesprekken met vrienden en collega’s van de voorbije weken was veiligheid en agressie telkens een thema dat besproken werd. Ook in kranten is het een veelbesproken thema, voor ‘echte’ politiekers blijkt dit ook een prioritair aandachtspunt voor het nieuwe jaar en ook op allerlei sociale media komt dit veelvuldig aan bod. Ik kan mij niet herinneren dat, ongeveer 5 jaar geleden, veiligheid en agressie zo dominant de geesten en gemoederen beheersten. Is de wereld, mijn land, mijn stad of mijn straat er dan echt zoveel onveiliger op geworden? Sorry, maar ik voel het niet. Ben ik abnormaal wanneer ik ’s avonds langs een café loop waar enkele mannen buiten staan zonder dat ik bang ben? Ik denk daarbij niet aan mogelijke straatrovers, maar aan verstokte rokers die vijf jaar geleden binnen rookten.

Ben ik abnormaal wanneer ik verbaasd ben dat een mooi jong meisje pepperspray op zak heeft? Blijkbaar behoort dit, of een ander soort wapen, vandaag tot de standaard inhoud van een handtas. Het bezitten van ‘iets’ waarmee men een ander kan verwonden (een wapen dus) wordt als ‘een veilig gevoel’ beschouwd. Ben ik dwaas of naïef omdat ik ongewapend over straat loop?

Ben ik stom wanneer ik bij het horen van Marokkaanse muziek gewoon mee neurie, ook al versta ik de tekst niet? Ik denk daarbij niet aan een verdoken oproep voor een jihad van enkele falangisten.

Bewakingscamera’s, helikopters boven de stad, eskadrons van zwaar bewapende politie op manifestaties, glurende buren, …. ik voel er mij niet veiliger door. Integendeel zelfs…

Enkele weken geleden passeerde ik langs het kanaal tussen de bomen een geparkeerde combi met twee slapende agenten in. Wel dat gaf mij veelmeer een veilig gevoel dan al het machtsvertoon of dan alle ‘veiligheidsmaatregelen’ samen. Neen, ik doe hier geen oproep aan alle politie-ambtenaren om een dutje te doen tijdens de diensturen maar… overdrijven we niet met het collectieve onveiligheidsgevoel? De angst voor agressie en geweld wordt bewust gekoesterd, in leven gehouden en vergroot door diegenen die voordeel hebben bij een wereld met angstige mensen. Want angstige mensen aanvaarden het wanneer de vrijheid van anderen wordt beperkt, angstige mensen aanvaarden het wanneer anderen beboet en gestraft worden voor de minste misstap, angstige mensen sluiten zichzelf op, angstige mensen zijn geen sociale mensen. In een angstige wereld volgt iedereen kritiekloos zijn leiders omdat deze hen beschermen tegen ‘de grote gevaren’ ook al zijn deze grotendeels fictie of overdreven. We hebben meer nood aan een strijd tegen ‘de angst’ dan tegen ‘de terreur’. Welke politieker wenst deze aan te gaan? Ik heb er nog geen één gehoord.

Maar misschien ben ikzelf wel een gevaar voor de samenleving? Mijn standpunt is dat iedereen zijn mening (goed of slecht) mag, en zelfs moet, kunnen geven op openbare plaatsen zonder dat hiermee een ander zijn mening niet gerespecteerd wordt. Ik roep dan ook op dit zoveel mogelijk te doen. Ben ik nu een opstandeling omdat ik niet geloof in de wijsheid van enkele verkozenen? Ben ik crimineel omdat ik denk dat de gewone burger ook een mening heeft over hoe de samenleving er best kan uit zien? Neen ik voel mij geen ‘gevaar voor de samenleving’…. Ook al heb ik gisteren ‘geen voorrang van rechts’ verleend aan een auto omdat ik dacht dat ik op een voorrangsweg reed. (Gelukkig had die geen dashboard-cam!) Ook al gooi ik soms een lege batterij in de afvalzak en vervuilde blikken bij PMD. Ook al is een vuilnisman welkom voor een nieuwjaarsfooi en heb ik vrienden die soms een joint roken.

Ik beloof alvast mijn leven te beteren en zal wegblijven bij de kerstboomverbranding in de wijk. Want dat zijn een stelletje criminelen die de Vlaamse wetgeving overtreden door illegaal organisch afval te verbranden, daarbij zich nog eens tegoed doen aan jenever en lawaai maken door te zingen in de bebouwde kom. Schande toch!?

2 reacties leave one →
  1. Nathalie permalink
    maandag 6 januari 2014 20:44

    U bent gezond en hou dat vooral zo. Ook ik probeer rebels te zijn en doe niet mee met deze angstpsychose. Behalve dan dat me wel soms de angst bekruipt wanneer ik die angstigen, die nog tot veel ergere handelingen in staat zijn, zie bijna 70 jaar geleden, etc… hoor tekeer gaan. Een mens is niet gemaakt om in eigen boezem te kijken en leert niet uit zijn fouten. Eens van kinds af aan deze houding wordt meegegeven, is men zelden capabel dit proces om te keren, ik zie dat in mijn eigen omgeving. Soms is de wil er wel, maar blijkt het in de praktijk zeer moeilijk om het correcte zelf toe te passen. En wat is correct, zegt men dan als tegenargument, en dan zeg ik dat iedereen vrij is om te zijn wie hij is en iedereen moet gerespecteerd worden. Jammer genoeg krijg ik dan als antwoord dat “zij” ons ook niet respecteren, dus waarom zouden wij dat doen? En als ik dan argumenteer ‘omdat je niet bent zoals hen en dus wil tonen dat je de ander wel kunt respecteren’ en dan stopt de argumentatie en steekt koppigheid op om toch niet toe te geven… Een straatje zonder eind…

  2. donderdag 9 januari 2014 09:47

    Volgens de statistieken wordt de samenleving steeds veiliger. Dit en de bedreigde privacy komt aan bod in de interessante nederlandse documentaire Panopticon, gratis en legaal op youtube.

Geef een reactie

