Skip to content

De gewone man spreekt: “Om in Berendrecht een postpakje af te halen moet je voortaan een afspraak maken. ‘Zo wordt u sneller geholpen.’ zegt het stadsbestuur. Ja, wadde….”

woensdag 15 januari 2014

Deze middag ging ik naar het stadskantoor in Berendrecht, dat tevens fungeert als postkantoor, om een pakje af te halen. Vermits ik tijdens de daguren moet werken mis ik steeds de postbode waardoor ik naar het stadskantoor moet om pakjes en aangetekende zendingen af te halen.

Groot was mijn verbazing wanneer ik mij aanbood met het gekende bewijsformulier voor afhaling…

“Hebt u een afspraak gemaakt via het internet?” was de vraag.

“Pardon?” zei ik, “Ik kom voor de post. Niet voor de stadsdienst. Gewoon een pakje afhalen.”Gelukkig zei de beambte dat zij dit nu, uitzonderlijk, nog wel wou geven maar dat dit eigenlijk niet meer kon. Ook voor postdiensten moet dus een aanvraag via de website gebeuren. Na mij kwam een man binnen die eveneens iets kwam afhalen. Die moest ‘even gaan zitten’ toen hij op de hoogte werd gebracht van de nieuwe regeling. We kregen van de vriendelijke beambte een informatie folder met als titel ‘…Stadsloket op afspraak. Zo wordt u sneller geholpen.’ De man achter mij bleek niet over internet te beschikken en kreeg te horen dat “binnenkort ook telefonisch afspraken kunnen gemaakt worden. Maar nu nog niet.” En… ook goed nieuws: men onderhandelt met de krantenwinkel om in de toekomst alle postdiensten daar onder te brengen. “Dat zou ook goed zijn voor de verkoop van de winkel”, werd erbij vermeld.

Ik stel mij hierrond toch enkele vragen.

Is de mevrouw van de krantenwinkel even vakbekwaam als de postbeambte die vroeger in het postkantoor zat? (Dat kantoor staat nu al enkele jaren leeg te verkommeren.)

Kan iemand met een postrekening ook bij haar terecht voor financiële diensten?

Wat met privacy en verantwoordelijkheid wanneer er poststukken verloren gaan?

Maar bon… zover is het dus nog niet. Voor alle postverrichtingen, ook de kleinste zoals de aankoop van een postzegel, moet men nu dus via internet of (binnenkort) telefonisch een afspraak maken. Of… men neemt de bus naar de aangrenzende gemeente Stabroek waar nog een volwaardig postkantoor is. Verder kunnen de inwoners van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo nog terecht in de twee Delhaize winkels voor kleine postverrichtingen.

Is dit de goede service die het gemeentebestuur te bieden heeft.

Dank aan de beambten van het districtshuis omdat zij toch mensen helpen die geen afspraak hadden ingelegd. Ze gaven te kennen dat zij nu al twee weken gedurig geconfronteerd worden met verontwaardigde mensen omwille het ‘hele gedoe’ van gewijzigde ‘dienstverlening’.

Thuisgekomen las ik in de stadsfolder dat wanneer je dringend een nieuwe ID-kaart nodig hebt, omdat je de vorige verloren hebt b.v. je dit tussen de 121 en 205 euro zal kosten. Ja, wadde…

De stad is voor rijke mensen.

5 reacties leave one →
  1. rosie robyns permalink
    donderdag 16 januari 2014 09:18

    het is gewoon een soep.en je kan WEL telefonisch een afspraak maken,je moet alleen geduld hebben voor ze aan de andere kant vd lijn de moeite willen doen om af te pakken.
    wie deze regeling er heeft doorgebracht zal waarschijnlijk zelf nooit aanschuiven ,en zo zie je maar weer hoe ze met de burgers hier inzitten.En als je volgens hen nog niet telefonisch een afspraak kan maken,vraag ik mij af hoe mensen dan ZONDER internet aan hun gerief geraken.Dit lijkt meer op burgerpesterijen.

  2. ingrid maes permalink
    donderdag 16 januari 2014 09:49

    Ik heb gisteren hetzelfde voorgehad;dit is toch echt te gek voor woorden.Ik snap niet met wat ze bezig zijn..

  3. Dave Thys permalink
    donderdag 16 januari 2014 19:52

    en wat met de privacy van je aangetekende zendingen en dergelijk???die is een delhaize ver zoek hoor.

  4. mia permalink
    donderdag 16 januari 2014 20:43

    via het e-loket van de stad vind ik nergens iets om een afspraak te maken voor bv: aangetekende brief, postpakje maw. hoe moet ik nu een afspraak maken voor iets bij de Bpost
    http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/83/91/206.html

  5. Ivo Janssen permalink
    vrijdag 17 januari 2014 17:37

    nu, 2 dagen na dit artikeltje, heeft men beslist dat er voor BPost punt op het stadskantoor dan toch geen afspraken meer moeten gemaakt worden.

Geef een reactie

